
Under the headline "What we learn from the coverage of the Bellingcat report," Der Spiegel's online
edition has published an apology for taking it at face value.

"Among our journalistic principles is the fact that we do not assess explosive news as reliable until we have received it from two
trustworthy sources independent from each other."

"If we rate news so explosive that we do not want to withhold it from you, dear readers, even if we could not verify it, then we
choose a careful formulation."

But this, the choosing of a careful formulation for yet to be veriĸed explosive news, is exactly what Der Spiegel failed to do at least
twice during the initial coverage of the Bellingcat MH17 report.

@DonDonblizz1 Honestly, I haven't even been paying attention 
to bellingcat. I only noticed that their report used my tool 
incorrectly.
6:44 AM - 5 Jun 2015

20 12

05 JunDony
@DonDonblizz1

@hackerfactor Bellingcat fans are very butthurt because 
someone exposes their charlatanism They spent whole day 
arguing with real scientists

Dr. Neal Krawetz
@hackerfactor

 Follow

The article, by Spiegel Online editor-in-chief, Florian Harms, quotes two sentences he wishes the magazine had written using the
conditional, instead of indicative mood. 

One, is the last paragraph from the very ĸrst article Der Spiegel dedicated to the Bellingcat MH17 report: "Yet the Bellingcat
experts have now exposed this very [Russian satellite] picture as fake."

The other, is the headline of an article published on the same day, June 1, titled "How Russia manipulated the MH17 evidence."
Here too a more cautious formulation in the conditional was called for, admits Harms. 

Sputnik International

Der Spiegel Apologizes to Readers over
Coverage of Bellingcat MH17 Report

© Sputnik/ Andrei Stenin

OPINION 19:13 09.06.2015 (updated 20:17 09.06.2015)

Daniele Pozzati

Der Spiegel Apologizes to Readers over Coverage of Bellingcat MH17... http://sputniknews.com/analysis/20150609/1023137858.html

1 of 4 11.06.2015 14:36



© SPUTNIK/ IGOR MASLOV

MH17 Crash Report: Bellingcat Author
Was a Stasi Employee

'Bellingcat Report Doesn't Prove Anything': Expert Criticizes 
Allegations of Russian #MH17 Manipulation spon.de/aevXZ
2:18 PM - 4 Jun 2015

36 13

SPIEGEL English
@SPIEGEL_English

SPIEGEL ONLINE

'Bellingcat Report Doesn't Prove Anything': Expert
Criticizes...
The research group Bellingcat has accused Russia of
manipulating satellite images from the MH17 disaster.
But German image forensics expert Jens Kriese has
criticized the analysis. He says it is...

View on web

 Follow

Reading Tea Leaves

Harms justiĸably recalls that, already on June 3, Der Spiegel published an interview with image forensic expert Jens Kriese who was
quoted, right from the headline, as saying that: "Bellingcat engages in reading tea leaves." 

Had his article not already been published, Harns could have added that again,
Der Spiegel exposed, on June 5, one of the authors of the by now fully
discredited Bellingcat MH17 report as a former Stasi employee.

Seeing as Der Spiegel apologized to its readers for mistakes made in the initial
coverage of the Bellingcat MH17 report, we may take that as a sign that they still
have some journalistic integrity left.

From "Stop Putin Now" to "How the West Lost Russia over Ukraine"

The MH17 Ĺight crashed on July 17, 2014. Western media rushed to blame not
only pro-Russian militias, but, incredibly, President Putin himself. All without a
shred of evidence.

Der Spiegel joined this astonishing ĸnger-pointing craze on July 29 when it published its infamous "Stop Putin Now" front cover,
with the pictures of the MH17 crash victims in the background. 

Der Spiegel Apologizes to Readers over Coverage of Bellingcat MH17... http://sputniknews.com/analysis/20150609/1023137858.html

2 of 4 11.06.2015 14:36



STOPPT PUTIN JETZT! (Stop Putin now) This week's 
SPIEGEL cover 
7:17 PM - 27 Jul 2014

10 3

Daniel D. Eckert
@Tiefseher

 Follow

It caused an uproar in Germany and several readers complained. The German Press Council ruled that the pictures of MH17
victims on the cover had been "instrumentalized in the context of a political statement." Activists threatened a boycott, whilst Der
Spiegel actually experienced a signiĸcant loss of readership as well as web traļc. 

Suddenly, on November 24, a front cover portraying both Putin and Merkel as "Cold Warriors" signaled the change. Inside, a 7,000
word article analyzed the events that led to the November 2013 Vilnius summit, when former Ukrainian president Viktor
Yanukovich's refusal to sign the EU Association Agreement prompted months of protests in Maidan, leading to a coup, to the
Crimean international crisis and to a bloody civil war in Donbass. 

Under the headline "Summit of Failure: How the EU lost Russia over Ukraine", signed, in an unprecedented move, by "Spiegel
Staǵ", the article refused to blame Russia: 

"The story of the run-up to Vilnius is one filled with errors in judgment, misunderstandings, failures and
blind spots. It is a chronicle of foreign policy failure foretold — on all sides." 

It was also rich in revealing details and anecdotes such as: "dripping with disapproval and cool sarcasm aimed directly at the
Ukrainian president, Merkel said: 'I feel like I'm at a wedding where the groom has suddenly issued new, last minute stipulations'." 

Der Spiegel Apologizes to Readers over Coverage of Bellingcat MH17... http://sputniknews.com/analysis/20150609/1023137858.html

3 of 4 11.06.2015 14:36



"How the EU lost Russia over Ukraine" - The Spiegel, harsh on 
Angela Merkel spiegel.de/international/…
2:00 PM - 2 Dec 2014

Russia/NIS Centre
@IfriRNV

SPIEGEL ONLINE

Summit of Failure: How the EU Lost Russia over
Ukraine - SPIEGEL...
One year ago, negotations over a Ukraine association
agreement with the European Union collapsed. The
result has been a standoff with Russia and war in the
Donbass. It was an historical failure, and...

View on web

 Follow

NATO's Dangerous Propaganda

It was just the beginning. Examples of Der Spiegel's newer, more neutral and facts-based approach are many. 

In March, Der Spiegel published an article that, as Sputnik and Russia Insider analyst Alexander Mercouris wrote: "..all but accuse
NATO's military leadership of lying about the extent of Russian military involvement in Ukraine as part of a plot hatched
by hardline insiders in NATO and Washington such as General Breedlove and Assistant Secretary of State Victoria Nuland
to undermine the Minsk peace process so as to restart the war in Ukraine with Ukraine this time armed with US weapons."

And now apologizes to its readers — what are, after all — for comparatively 'minor' errors.

Der Spiegel is on its way back to quality journalism. Will the rest of German, and western media, follow?

COMMENT VIA FACEBOOK COMMENT VIA SPUTNIK

© 2015 Sputnik. All rights reserved.

Community standardsDISCUSSION

Sort by

Cor Lemmers · Systeembeheerder (System Administrator) at Vakbond voor Burger en
Militair defensiepersoneel VBM
How much independent sources use ''Sputnik news'' before they place an article?

Like · Reply · 5 hrs

Facebook Comments Plugin

Add a comment...

Der Spiegel Apologizes to Readers over Coverage of Bellingcat MH17... http://sputniknews.com/analysis/20150609/1023137858.html

4 of 4 11.06.2015 14:36


